Foto: Clara Nordquist
Livets Lilla Blyg

 

Hur gammal är du?

Jag är tretton år (snart fjorton).

Hur många kaniner har du?

Just nu bor här fem stycken som är mina och en som min lillasyster har här på foder.

När skaffade du din första kanin?

Jag skaffade min första kanin i maj 2011, en lejonhuvad kaninhona vid namn Ida.

Hur började ditt intresse för kaniner?

Jag har alltid velat ha ett husdjur men eftersom min pappa är allergiskt mot pälsdjur har jag inte kunnat något som bor inomhus. Min kompis hade en kanin som jag vart helt förälskad i och efter mycket om och men lyckades jag övertala mina föräldrar att få skaffa en.

Håller du på med utställning/hoppning?

Jag tävlar aktivt inom kaninhoppning och då för klubben 08 kaninhopparteam (som är ansluten till SKHRF)

Vill du ha uppfödning? Varför/inte?

Jag har tagit några kullar på mina lejonhonor och efter ett uppehåll under detta år lutar det år att det blir en sista lejonkull nästa år. Jag avlar eftersom jag tycker det är väldigt mysig och framförallt lärorikt med kaninungar. Mitt mål med min lejonavel är att få fram trevliga individer som passar till kel och även hoppning. Har du några andra djur utöver kaniner? (Hur är relationen mellan kaninen och detta/dessa djur?) Nej.

Foto: Clara Nordquist
Miss Pinky's Yellow Line

 

Är dina kaniner lösgående?

Har tyvärr ingen möjlighet att ha mina lösgående eftersom de bor utomhus.

Har du dina kaniner innomhus eller utomhus?

Utomhus.

Vad gör du för att aktivera din kanin?

Jag tävlar ju som sagt väldigt aktivt inom kaninhoppning och tycker att detta är sport som väldigt rolig - både för kaninerna och mig. Man skapar helt annorlunda band till sin kanin och man arbetar ihop sig till ett team!! De kaniner som inte tävlar rastas dagligen i stora hagar och jag klickertränar även vissa.

Har du provat klickerträning eller annan hjärngympa med din kanin?

Klickerträningar har jag testat med några utan mina kaniner och det har fungerat väldigt bra för vissa. En kanin kan nu följa min hand (snurra) och stå på bakbenen. Håller även på att lära honom puss och gå på bakbenen. En annan av kaniner tränar jag även lite agility med och det tycker han är väldigt kul, han kan bland annat gå slalom.

Hur ser burinredningen ut?

Min kaningård är utrusad med en trefacksbur där facken är 160x100 cm (1.6 m2). Där finns höhäck, ett hus/sitthylla, mat/vattenskålar och låda. Kaninerna har även tillgång till grenar att gnaga på vilket brukar vara väldigt uppskattat.

Om du fick skapa en kopia av en av dina kaniner (död eller levande) vem skulle det vara av? Varför?

Jag skulle välja att göra en kopia av min kanin Flax (Livets Lilla Blyg). Detta eftersom han har en underbar personlighet och har allt jag önskar hos en kanin. Han är min ”soulmate” i kaninformat.

Foto: Sofie Jansson/Moa Löfgren Ekberg
Livets Lilla Blyg

 

Tack Clara för att du ställde upp på intervjun! 

Kommentera

Publiceras ej